Dieta sirtfood - hit czy mit?


Dieta sirt to jedna z najmodniejszych metod odchudzania. Ostatnio zrobiło się o niej szczególnie głośno po tym, jak piosenkarka Adele wyznała, że właśnie dzięki niej udało jej schudnąć ponad 40 kg! W czym tkwi sekret tego planu żywienia? Jakie są zasady diety sirt?



Dieta sirtfood to nietuzinkowa propozycja zmiany sposobu odżywiania się autorstwa A. Gogginsa i G. Mattena, polegająca na zwróceniu uwagi na konkretne produkty spożywcze, których składniki mogą aktywować „geny długowieczności” i „szczupłości”, czyli sirtuiny. Białka Sir (sirtuiny) to białka produkowane w prawie każdym, nawet najbardziej prymitywnym organizmie żywym. Odkrycia z ostatnich lat dowodzą, że długotrwałe ograniczenie ilości spożywanych kalorii o 30–50% prowadzi do spowolnienia procesów starzenia się wielu organizmów, włączając w to ssaki naczelne. Zauważono również, że podczas głodzenia dochodzi do aktywacji białek Sir oraz że pewne polifenole (np. zawarte w ciemnej czekoladzie czy czerwonym winie) mogą aktywować je w podobny sposób, co dieta niskokaloryczna.


Dieta sirtfood łączy w sobie ograniczenie ilości spożywanych kalorii oraz posiłki i koktajle, których skład oparty został na produktach bogatych w związki aktywujące wspomniane geny, co ma skutkować utratą masy ciała oraz wydłużeniem młodości. Polecana jest więc żywność zawierająca w znacznej ilości polifenole, czyli związki przeciwutleniające, które opóźniają proces starzenia się komórek, gdyż niszczą wolne rodniki powodujące stres oksydacyjny niekorzystnie oddziałujący na funkcjonowanie komórek ciała.


Najważniejsze w diecie sirt są produkty, które należy włączyć do codziennego jadłospisu, a nie te, które trzeba wyeliminować. Na pierwszym etapie powinniśmy wykluczyć jedynie produkty przetworzone i niezdrowe (np. fast food, instant) oraz te z białej mąki.


W porównaniu z innymi dietami nie są to duże restrykcje, a na początku stosowania diety sirt można schudnąć nawet trzy kilogramy tygodniowo! W pierwszych dwóch etapach dieta zakłada znaczne ograniczenie kalorii, ale trwa ono tylko przez kilka dni.


Dieta sirt - etapy

Wprowadzenie diety dzieli się na cztery etapy.


FAZA I

Etap I

  1. Czas trwania: 1.–3. dzień

  2. Kaloryczność: 1000 kcal

  3. Co spożywamy: 3 koktajle sirtuinowe + 1 posiłek sirtuinowy

Etap II

  1. Czas trwania: 4.–7. dzień

  2. Kaloryczność: 1500 kcal

  3. Co spożywamy: 2 koktajle sirtuinowe + 2 posiłki sirtuinowe

FAZA II

Etap III

  1. Czas trwania: 8.–14. dzień

  2. Kaloryczność: brak konkretnych restrykcji kalorycznych

  3. Co spożywamy: najlepiej 3 główne posiłki, 1–2 przekąski + 1 koktajl sirtuinowy

Etap IV

  1. Czas trwania: od 15. dnia

  2. Kaloryczność: brak konkretnych restrykcji kalorycznych

  3. Co spożywamy: brak ścisłych zaleceń, ważne jest spożywanie produktów sirtuinowych i picie zielonych koktajli

Jak widać, największe wyzwanie stanowią pierwsze trzy dni, kiedy spożycie kalorii zostaje ograniczone do 1000 kcal, a całodzienne menu składa się z trzech porcji zielonego koktajlu sirtuinowego i jednego stałego posiłku.


Od 4. do 7. dnia wartość energetyczną posiłków należy zwiększyć do 1500 kcal, a w ciągu dnia wypić dwa koktajle i zjeść dwa stałe dania przygotowane na bazie produktów sirtuinowych.


W dniach od 8. do 14. brak konkretnych restrykcji kalorycznych, ale w jadłospisie musisz uwzględnić co najmniej jeden koktajl i trzy posiłki przygotowane na bazie produktów sirtuinowych.


Od 15. dnia zadbaj o jak największy udział w diecie produktów sirtfood – postaraj się jeść trzy posiłki sirtuinowe oraz jedną lub dwie przegryzki.


Autorzy planu żywieniowego wymieniają następujące produkty bogate w polifenole:

  • papryczka chilli,

  • lubczyk,

  • kurkuma,

  • gryka (kasza gryczana, płatki gryczane),

  • włoskie orzechy,

  • seler z liśćmi,

  • jarmuż,

  • rukola,

  • soja,

  • pietruszka,

  • czerwona cykoria,

  • czerwona cebula,

  • daktyle świeże,

  • truskawki,

  • jabłka,

  • oliwa z oliwek ekstra virgin,

  • kawa,

  • kakao,

  • zielona herbata,

  • czerwone wino.

Dieta sirtfood – przykładowy jadłospis

Śniadanie: kasza gryczana z daktylami, włoskimi orzechami i jabłkiem, kawa.

Śniadanie II: zielony koktajl sirt

Składniki:

  • 75 g liści jarmużu,

  • 30 g rukoli,

  • 5 g liści pietruszki,

  • 150 g selera naciowego,

  • ½ jabłka ze skórką,

  • sok wyciśnięty z połowy cytryny.

Obiad: filet z dorsza doprawiony chilli i lubczykiem, podany z kaszą gryczaną i surówką z cykorii i oliwy; zielona herbata.

Kolacja: sałatka z gotowanej soi z rukolą, czerwoną cebulą oraz orzechami włoskimi polana oliwą ekstra virgin.


Dieta sirt - okiem dietetyka

Ze względu na liczbę posiłków w ciągu dnia i ich niską kaloryczność (szczególnie w pierwszym etapie diety) taki spadek masy ciała, jaki obiecują twórcy diety sirt, jest możliwy. Redukcja energetyczności o 30–50 proc. CPM (całkowitej przemiany materii) jest jednak dosyć drastyczna, dlatego diety tej nie może stosować każdy. Tak niska podaż energii zmusza organizm do korzystania z nagromadzonych zapasów, co zgodnie z teorią sirt może aktywować gen szczupłości i młodości (ale nie ma wystarczającej liczby badań na ludziach, aby potwierdzić wpływ sirtuin na masę ciała i wyciągnąć rzetelne wnioski).


Zrzucenie trzech kilogramów w ciągu tygodnia to przede wszystkim efekt ograniczenia kaloryczności posiłków, a dobre samopoczucie i lepszy wygląd w dłuższej perspektywie to zasługa posiłków bogatych w witaminy, składniki mineralne i przeciwutleniacze.


Spożywanie ubogokalorycznych posiłków, nawet tylko przez 1–2 tygodnie, wywołuje uczucie głodu, drażliwość, zmęczenie i – mimo zapewnień autorów diety sirt – też zanik masy mięśniowej (przy źle dobranych proporcjach makroskładników diety). To nie są dobre efekty i nikt nie jest w stanie na tak ubogiej energetycznie diecie długo funkcjonować. Kolejnym negatywnym skutkiem takiego odżywiania są napady wilczego głodu, a w konsekwencji efekt jojo.


Dlatego drastycznym cięciom energetycznym mówimy – nie! Inne założenia diety sirt są jednak jak najbardziej polecane.


Dieta sirt - jak działają sirtuiny

Do tej pory ustalono, że poszczególne sirtuiny:

  • spowalniają procesy starzenia (na poziomie komórkowym)

  • dezaktywują wolne rodniki, które są główną przyczyną wielu schorzeń: nowotworów, chorób układu krążenia czy skóry

  • biorą udział w procesach naprawczych uszkodzonego materiału genetycznego

  • pozytywnie wpływają na metabolizm

  • przyspieszają spalanie tłuszczu

  • regulują poziom glukozy i insuliny w organizmie

  • korzystnie wpływają na aktywność hormonów tarczycy


Renata M. Roman
źródło: medonet
ekologia.pl 
bonavita.pl