Europejski sektor fitness stracił 10 milionów członków | Raport

Zaktualizowano: cze 26


EuropeActive i Deloitte przedstawiają ósmą edycję Europejskiego Raportu o Rynku Zdrowia i Fitness (EHFMR) obejmującego rok kalendarzowy 2020. Raport ten reprezentuje wysiłki EuropeActive na rzecz dalszego umacniania swojej pozycji jako centrum wiedzy o europejskim sektorze zdrowia i fitnessu poprzez dostarczanie rzetelnych i solidnych danych rynkowych.



Spadek z powodu COVID-19

Po raz pierwszy po dziesięcioleciach ciągłego wzrostu w sektorze zdrowia i fitness, rynek europejski odnotował spadek. Jak pokazano w tym raporcie, liczba członków spadła o około 10 milionów członków lub 15,4% z 64,8 miliona w 2019 roku do 54,8 miliona do końca 2020 roku.


Przychody spadły o 32,9% do około 18,9 mld euro w porównaniu z rekordowym rokiem 2019 (28,2 mld). Ten rozwój był spowodowany przede wszystkim pandemią COVID-19. Jednak ze względu na różne czasy trwania zamknięć klubów związanych z COVID-19 i różne modele biznesowe na rynkach europejskich, efekty różniły się znacznie w zależności od kraju.


Niektóre najważniejsze informacje:


Prezentowane są profile trzech dużych krajowych rynków fitness w Europie – Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Oprócz szczegółowych profili tych rynków, niniejszy raport zawiera krótkie profile innych wybranych rynków z informacjami o okresach zamknięcia i największych krajowych operatorach fitness.

Całkowita liczba klubów fitness spadła o 1,4 % do ok. 62.800. Głównym powodem tego umiarkowanego spadku jest prawdopodobnie wsparcie finansowe, jakiego wiele rządów udzieliło firmom podczas pandemii. Dodatkowo, w 2020 roku duża liczba nowych otwarć klubów, mimo różnych blokad, była generowana przez dużych operatorów sieciowych oraz studia butikowe.


Pandemia COVID-19 spowodowała, że ​​rządy wymusiły wielokrotne okresy blokowania klubów fitness, w niektórych przypadkach od 40% do 50% dni operacyjnych w 2020 r. Ponadto w pierwszym trymestrze 2021 r. około 80-90% europejskiego przemysłu klubowego był w jakimś rodzaju blokady. Jednak na końcu tunelu jest światło. W maju i czerwcu 2021 r. ponowne otwarcia były możliwe na większości europejskich rynków fitness. Przegląd okresów zamknięcia w krajach europejskich można znaleźć w raporcie.


Podobnie jak w wielu innych sektorach, cyfryzacja i poszerzanie ekosystemu zostały przyspieszone w 2020 roku. Zauważyliśmy znaczny wzrost w zakresie domowego sprzętu fitness i akcesoriów, produktów i usług cyfrowych oraz outdooru. Sektor z powodzeniem rozwinął wiele możliwości działania w dowolnym miejscu i czasie. Więcej informacji w rozdziale o ekosystemie.


W ciągu ostatnich 15 miesięcy uczestnicy rynku mieli okazję dwukrotnie zweryfikować swoją propozycję biznesową i przekalibrować strategię krótko- i długoterminową, zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. Z powodu nieoczekiwanie wydłużonych okresów zamknięcia wiele firm szukało nowych sposobów generowania lub tworzenia dostępu do gotówki. Niestety nie wszystkim firmom się to udało i zostały zmuszone do sprzedaży swojego biznesu lub zamknięcia drzwi.


Zaufanie inwestorów do przyszłych możliwości rozwoju i sukcesu sektora fitness jest dowodem na duże sumy, które zainwestowano w 2020 i na początku 2021 roku w różne segmenty ekosystemu fitness, za pośrednictwem istniejących firm i start-upów, zarówno online, jak i offline. Co ciekawe, znaczna część tej inwestycji pochodzi z big-tech (zwłaszcza Apple, Google i Amazon). Więcej informacji w raporcie.


W niniejszym raporcie skupimy się przede wszystkim na wartości ekonomicznej tradycyjnych klubów fitness, tj. wewnętrznym segmencie ekosystemu fitness, ale nie można zaprzeczyć, że znaczenie gospodarcze fitnessu w domu, na świeżym powietrzu i w technologii cyfrowej wzrosło wykładniczo w 2020 r. Oczekuje się, że trend utrzyma się w 2021 r. i nadchodzących latach.