Jak zacząć morsować?


Kąpiel w lodowatej wodzie jesienią lub zimą? Czemu nie! Morsowanie da Ci wiele korzyści zdrowotnych, jeśli tylko nie ma co do tego żadnych przeciwwskazań. Czym jest morsowanie, jak zacząć i jak wpływa na nasz organizm?



Czym jest morsowanie?

Morsowanie to krótkotrwałe zimowe kąpiele w bardzo zimnej wodzie, które praktykowane są w celach zdrowotnych. Kilkuminutowe regularne kąpiele w akwenach wodnych i specjalnych kąpieliskach wspierają m.in. funkcjonowanie układu odpornościowego i poprawiają krążenie krwi w organizmie.


Jak zacząć morsować?

Morsowanie pierwszy raz może nie być łatwe, bo przecież nie bierzesz lodowatej kąpieli codziennie. Jednak z każdym kolejnym razem Twoje ciało zacznie się stopniowo przyzwyczajać do nagłej zmiany temperatury, a przede wszystkim do zimna.


Jak morsować?

Na początek udaj się do lekarza, który oceni ogólny stan Twojego organizmu i wykluczy wszelkie przeciwskazania do kąpieli w bardzo niskich temperaturach. Jeśli lekarz nie stwierdzi u ciebie żadnych schorzeń, które mogłyby być przeciwwskazaniem do morsowania, zapisz się do klubu doświadczonych morsów lub umów się z grupą morsujących regularnie osób, które pokażą Ci, na czym polega cały proces. Morsowanie nie jest skomplikowane, ale trzeba pamiętać o każdym jego elemencie.


Zacznij od rozgrzewki biegowej, która rozgrzeje całe ciało. Rozgrzanie powinno trwać około 15-20 minut. Możesz też włączyć do rozgrzewki ćwiczenia aerobowe. Najważniejsze jest to, aby odpowiednio rozgrzać całe ciało. Po rozgrzewce należy się szybko rozebrać do kostiumu kąpielowego i jak najszybciej wejść do wody, trzymając ręce w górze. Przed morsowaniem powinnaś być dobrze nawodniona i nie korzystać z żadnych używek typu papierosy czy alkohol. Zanurz się w wodze maksymalnie po pachy, ponieważ zimna woda sięgająca po szyję utrudnia oddychanie. Kąpiel powinna trwać od 3 do minut, chociaż morsowanie pierwszy raz może skończyć się na szybkim wejściu i wyjściu z wody. Jest to naturalny odruch, ponieważ nie każdy organizm jest odporny na tak gwałtowną zmianę temperatury. Punkt dla Ciebie, jeśli podczas pierwszego morsowania w ogóle dałaś radę chwilę wytrzymać w wodzie. Nie przesadzaj też z długością pierwszego morsowania – rób to stopniowo. Morsowanie zwykle odbywa się w wodzie o temperaturze nieco powyżej zera, czyli niecodziennej temperaturze dla organizmu człowieka. Bardzo ważnym elementem jest też odpowiednie zachowanie tuż po wyjściu z wody. Powinnaś od razu wytrzeć się do sucha, założyć suche ubrania, ogrzać się kocem oraz wypić ciepłą herbatę, aby się nie przeziębić.


Jak często morsować?

To pytanie często zadają sobie osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z morsowaniem. W takim przypadku morsowanie nie powinno się odbywać zbyt często. Częstotliwość pływania w zimnej wodzie zależy od wytrzymałości i ogólnego stanu danego organizmu. Doświadczony mors, aby uzyskać efekt hartowania, powinien morsować minimum raz w tygodniu, a najlepiej 3 razy w tygodniu zimą.


Kilka porad dla początkujących morsów:

1. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z morsowaniem, rozpocznij jesienią, aby stopniowo przyzwyczajać organizm do niskich temperatur.

2. Możesz się wcześniej przygotować, regularnie biorąc kilkuminutowy zimny prysznic (o temperaturze około 10 stopni). Dzięki temu Twój organizm zacznie się uodparniać na niskie temperatury.

3. Dobierz odpowiedni strój i buty do morsowania.


Jak wygląda strój do morsowania?

Morsowanie nie jest zbyt wymagającą aktywnością, jeżeli chodzi o zaopatrzenie odzieżowe. Musisz pamiętać tylko o kilku elementach:


1. Strój kąpielowy – najważniejsze, żeby był wygodny. Może być to bikini, strój jednoczęściowy czy kąpielówki.

2. Czapka i rękawiczki – w końcu jest zima. Ręce i głowa nie są zanurzone w wodzie podczas morsowania, dlatego należy zadbać o to, aby ciepło nie uciekało przez niezanurzone w wodzie części ciała.

3. Buty do morsowania – najlepiej neoprenowe, dzięki którym ciepło na dłużej zostanie utrzymane, a Ty nie będziesz ślizgała się na lodzie.

4. Ciepły koc, suche ubrania i termos z gorącą herbatą – to trzy nieodłączne elementy morsowania, a raczej chwili po wyjściu z wody. Bardzo ważne jest szybkie ogrzanie ciała, aby nie doprowadzić do przeziębienia.


Zalety morsowania

Regularne morsowanie może nam dać wiele korzyści. Choć na pierwszy rzut oka wygląda przerażająco, bo przecież „trzeba być szaleńcem, żeby wejść do tak zimnej wody i to w dodatku zimą”, jak uważają niektórzy. Jednak morsowanie to aktywność, która nie tylko dla wielu jest świetną zabawą, ale korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu człowieka.

Morsowanie ma wiele zalet, a zaliczamy do nich:

  • zwiększoną odporność organizmu

  • wzmocnienie pracy układu sercowo-naczyniowego

  • poprawę krążenia

  • poprawę kondycji skóry

  • przyspieszoną regenerację organizmu

  • redukcję bólu

  • poprawę samopoczucia

  • redukcję napięcia i zmęczenia

Wady morsowania

Morsowanie może za sobą nieść także negatywne skutki, które będą wynikały z nieodpowiedniego przygotowania. Przede wszystkim osoby, u których występują jakiekolwiek schorzenia, które są jednoznacznym przeciwskazaniem do morsowania, powinny bezwzględnie zrezygnować z pomysłu podjęcia tego typu aktywności.

Nieodpowiednie i nieodpowiedzialne przygotowanie, a także nieprzestrzeganie zasad morsowania, mogą prowadzić do:

  • szoku termicznego

  • hiperwentylacji (nagłe szybkie i głębokie oddechy)

  • zaburzenia rytmu serca lub zawału

  • powstania zakrzepów

  • niedokrwienia mózgu

  • gwałtownego skoku ciśnienia

  • zapalenia płuc lub innych chorób związanych z wychłodzeniem organizmu




Amelia Krząpa
źródło: womenshealth.pl