Nowa era fitnessu


Wydawałoby się, że zamknięcie ośrodków sportowych, siłowni oraz konieczność ograniczenia spotkań negatywnie wpłynie na branżę fitness w Polsce i na świecie. Czy jednak rzeczywiście nic nie można z tym zrobić? Jak być wygranym w branży fitness w dobie globalnego kryzysu? Odpowiedź nasuwa się sama – trzeba uciec do cyfrowego świata.



Siedząc w domu, często pod kwarantanną czy nadzorem epidemiologicznym zwiększamy czas poświęcany na buszowanie po internecie i serwisach społecznościowych. Właśnie dlatego te kanały należy wykorzystać, aby przetrwać najbliższe miesiące. Godnym uwagi wątkiem jest to, że zainteresowanie programami sportowymi - (treningi online) znacznie wzrosło w ciągu ostatnich kilku tygodni. Od połowy lutego zmiana współczynnika konwersji reklamy w wyszukiwarce, fraz : programy sportowe online zanotowała wzrost o 65 proc., imprezy sportowe, spadek o -74 proc. Od 11 marca, po ogłoszeniu pandemii COVID-19 i zamknięciu wszystkich placówek oświatowych, SpeedTest.pl odnotowało znaczny wzrost liczby testów (ruchu) na stronach www oraz w aplikacjach mobilnych. Platforma zarejestrowała w Marcu rekordową liczbę 4,3 mln pomiarów w Polsce (3,6 mln na stronie www i 715 tys. pobrań w aplikacjach mobilnych).



Fitness online

Ograniczenie kontaktu z trenerami personalnymi jest największym obecnie wyzwaniem dla branży fitness. Aby pokonać tę przeszkodę trenerzy wykorzystują nowe technologie w postaci wideo czy live streamingów. Coraz częściej za pomocą komunikatorów społecznościowych z obsługą formatów wideo przeprowadzają treningi zdalnie – bacznie obserwują ćwiczących i na bieżąco podpowiadają im co mogą poprawić.


Cykle na instagramie

Kasia Bigos na swoim instagramie prowadzi dwa cykle z ćwiczeniami: "Bad Ass Monday" oraz "Flexi Wednesday", gdzie znajdziecie filmiki z instrukcją, jak je poprawnie wykonać. Dla fanów rozciągania, Kasia założyła dodatkowy profil na instagramie o nazwie @stretch_body_movement. Trenerka pracuje nad platformą z kursami online!


Live streaming

"Stacjonarne treningi w obydwu lokalizacjach zostają odwołane, jednak nie pozostawiamy Was bez opieki i zapraszamy na Live Streaming Waszych ulubionych treningów! Plan treningów w Live Streaming’u jest dostępny w Grafiku Studia Online"- możemy przeczytać na instagramie studia. Jak można zapisać się na streaming? Trzeba zapisać się na wybrane zajęcia do 60 minut przed treningiem poprzez Grafik na stronie internetowej lub aplikację mobilną Efitness. Zapisane kursantki otrzymają link do transmisji z treningiem.


Wydarzenia na Facebooku

Wiele szkół jogi oferuje transmisje darmowe poprzez wydarzenia na Facebooku. Na fanpage'u Yoga Retreatment możecie znaleźć wideo również z zajęciami dla dzieci. Darmową praktykę jogi proponuje również Yoga Republic, czy Joga U Źródeł (codziennie o godz. 21) - wystarczy znaleźć dedykowane wydarzenia na FB. Sporo się dzieję również na kieleckim wydarzeniu "Fitnessowy Sztab Kryzysowy".


Filmiki na youtube

Dobrym sposobem na utrzymanie kontaktu z klientami jest prowadzenie kanału na youtube. Aktulnie pod hasłem trening najpopularniejsza od początku roku 2020 z największą liczbą wyświetleń jest tabata Moniki Kołakowskiej.



Interakcja z e-klientem

Kiedy firma Nike została zmuszona do zamknięcia w Chinach ponad 5000 z 7000 swoich własnych sklepów oraz tych prowadzonych przez partnerów firmy, jej działalność fizyczna została zahamowana, ale nie dotyczyło to działań online. Personel Nike nawiązał cyfrowy kontakt z chińskimi konsumentami, oferując treningi domowe. Od grudnia 2019 roku do końca lutego tego roku firma Nike odnotowała wzrost o ponad 35% sprzedaży online w Chinach w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wraz z ponownym otwieraniem sklepów w całym kraju cyfrowy biznes Nike przyspieszył jeszcze bardziej, zbliżając się do trzycyfrowych poziomów wzrostu. Nike ma teraz plan działań, który może wdrażać wraz z rozprzestrzenianiem się wirusa po Europie i Ameryce Północnej.


Aplikacje treningowe

Rozprzestrzenianie się koronawirusa wyraźnie wpłynęło na użytkowników takich aplikacji - od kiedy informacje o wirusie pojawiły się w mediach, ilość pobrań aplikacji fitnessowych skoczyła o kilkaset procent. Firma FitOn już w styczniu chwaliła się 200-procentowym wzrostem, a z czasem sytuacja zmieniała się coraz bardziej na jej korzyść.


W czwartym kwartale liczba pobrań aplikacji sportowych z AppGallery Huawei wzrosła o 78 proc., zaś liczba użytkowników o 63 proc.


Jeśli dobrze śledzicie najpopularniejsze polskie trenerki to z pewnością wiecie, że swoje aplikacje z ćwiczeniami mają również Anna Lewandowska i Ewa Chodakowska.


Największe marki odzieżowe również oferują swoim klientom aplikacje treningowe do pobrania. Nike Training Club, ta znana od kilku lat aplikacja proponuje przede wszystkim darmowe treningi z ćwiczeniami podzielonymi na: części ciała (mięśnie brzucha, ramion, pośladków czy nóg), wzmacniające i poprawiające wydolność, czy inspirowane jogą. "Workouty" trwają od 15 do 45 minut, a każdy użytkownik może wybrać odpowiedni dla siebie stopień zaawansowania.


Widzimy co pandemia wirusa COVID-19 zmienia w przyzwyczajeniach dotyczących aktywności fizycznej naszych klientów. Dlatego aktywnie działamy i rozwijamy naszą aplikację, aby dostosować ją do potrzeb zarówno trenerów personalnych jak i osób ćwiczących. Dodajemy między innymi funkcje ułatwiające prowadzenie treningów online czy dzielenie się niezbędną wiedzą - mówi Bartłomiej Świercz, CEO aplikacji Podioom.


Oczywiście wcześniej czy później pandemia zostanie pokonana. Jednak nikt nie jest w stanie przewidzieć czy branża fitness wróci do stanu sprzed COVID-19, a jeśli tak, to ile to zajmie. Być może treningi w domu z trenerem poza siłownią będą trendem na najbliższe miesiące.









Renata M. Roman
źródło: brief /elle /youtube /speedtest