Pić czy nie pić?


Czy zdrowy styl życia można łączyć ze spożywaniem alkoholu? Jeśli jesteś jedną z osób, które spędzają wiele swojego czasu wolnego na siłowni, to na pewno często zadajesz sobie to pytanie. Czy ćwiczenie przez cały tydzień ma sens, jeśli w piątek wieczorem idziesz do baru, a wszystkie twoje wysiłki są niwelowane przez alkohol?



Przyrost wagi

Nie jest sekretem, że alkohol zawiera dużą ilość węglowodanów oraz kalorii, które prowadzą do przyrostu masy ciała. Jednakże, nie jest to jedyny powód, dla którego Twoja waga pokazuje coraz to więcej kilogramów po upojnej nocy. Jakie są jeszcze inne efekty spożywania alkoholu, które również prowadzą do wzrostu

Twojej wagi?


Płynne kalorie


Alkohol może prowadzić do przyrostu masy ciała nie tylko dlatego, że są w nim kalorie. W jednym drinku można znaleźć nie tylko etanol – są to również wszelkiego rodzaju dodatki, aby ulepszać smak i barwę. Zazwyczaj są one właśnie pełne węglowodanów i cukrów. Dodatkowo, im mocniejszy alkohol, tym więcej kalorii znajduje się w nim. Napoje zawierające alkohol blokują metabolizm, a jest tak dlatego, że po jego spożyciu twoje ciało ma problem z rozkładaniem tłuszczu. To właśnie dlatego kalorie pochodzące z alkoholu są określane jako puste. Oznacza to, że nie ma w nich wartości odżywczych korzystnych dla zdrowego metabolizmu. Weźmy na przykład drinki – zawierają one nie tylko alkohol, ale także innego rodzaju płyny, które zwiększają całkowite spożycie kalorii. Koktajle takie jak na przykład Piña colada mają w sobie tłuszcze, natomiast wino i piwo to duża dawka węglowodanów. Właśnie te czynniki często prowadzą do „piwnego brzucha”. Pozbycie się go nie należy do prostych zadań i będzie cię kosztować dużo czasu i wymagających ćwiczeń na siłowni.


Większy apetyt


Innym powodem, przez który przyrost masy ciała jest efektem piciem alkoholu, jest przejadanie się. Na pewno nieraz zauważyłeś, że twój apetyt gwałtownie wzrasta zawsze, kiedy jesteś po ,,ciężkiej” nocy. Alkohol zwiększa apetyt, więc jeśli zdecydujesz się pić, prawdopodobnie sięgniesz po znacznie więcej jedzenia. Ponadto wysoki poziom alkoholu we krwi utrudnia ocenę sytuacji i sprawia, że wolisz jeść wysokokaloryczne i niezdrowe jedzenie niż coś zdrowego.


Tłuszcz i wątroba

Zbyt duża dawka alkoholu prowadzi do odkładania się tłuszczu w wątrobie. Tłuszcz ten nie będzie rozkładany przez Twoje ciało i może odkładać się w niepożądanych miejscach. Alkohol może też wpływać w negatywny sposób na system nerwowy.


Odwodnienie

Alkohol może pogarszać stan odwodnienia, ponieważ wpływa na funkcjonowanie nerek i zakłóca regulację elektrolitów i płynów w organizmie. Ponadto, alkohol ma działanie moczopędnie, powodując częstsze wizyty w toalecie. Jednakże, w moczu wypłukiwani jest nie tylko alkohol i woda, ale także ważne składniki odżywcze, których organizm nie zdążył przyswoić. Kiedy ciało jest odwodnione, zwiększa to również prawdopodobieństwo uszkodzenia układu ruchowego. Może to ostatecznie doprowadzić do zaprzestania swojego planu treningu i efektów płynących z jego uprawiania.  Aby dowiedzieć się więcej o odwodnieniu, przeczytaj nasz artykuł o tym, jak ważne jest spożywanie płynów.


Niższa produkcja energii

W niektórych przypadkach spożywanie alkoholu może niekorzystnie wpływać na syntezę glikogenu, który odgrywa ważną rolę w ćwiczeniach i jest głównym źródłem energii. Nie jest to jednak jedyny niekorzystny efekt alkoholu – alkohol może przyczyniać się do wyższego ciśnienia szybszej akcji serca, co może powodować znacznie mniej efektywny trening i niższą motywację podczas ćwiczeń aerobowych. Badania wykazały również, że sportowcy, którzy spożywają alkohol po treningu mają gorszą syntezę białek w porównaniu ze sportowcami, którzy w ogóle nie piją. Synteza białek odpowiedzialna jest za wzrost mięśni i pomaga w ich regeneracji. Jednak naukowcy twierdzą też, że istnieje zależność pomiędzy dawką alkoholu a syntezą białek – czyli synteza jest tym gorsza, im więcej spożywasz alkoholu.


Wzrost masy mięśniowej i regeneracja będą gorsze

Alkohol ma bardzo negatywny wpływ jeśli chodzi o wzrost mięśni. Wynika to z syntezy białek, które są siłą napędową we wzroście mięśni i regeneracji ciała podczas ćwiczeń. Według badań, spożywanie alkoholu pogarsza regenerację mięśni. Tempo syntezy białek spadło w szczególności tym, którzy spożyli dużą ilość alkoholu w ciągu 8 godzin po wysiłku. Zwłaszcza w tych przypadkach, gdy uczestnicy nie spożywali białka w ogóle. Naukowcy doszli również do wniosku, że nie da się przezwyciężyć negatywnego wpływu alkoholu na syntezę białka zwiększoną dawką protein.


Niszczy system odpornościowy

System odpornościowy składa się z wielu komórek, które odgrywają kluczową rolę jeśli chodzi o ochronę ciała przed infekcjami. Silna odporność to nie tylko lepsze osiągi podczas ćwiczeń – to także ochrona przed chorobami i kontuzjami. Jak już wspominaliśmy, alkohol to nie zdrowe źródło kalorii. Obniża poziomy witamin, cynku oraz magnezu a także innych witamin i minerałów. Przez to odporność również może ulec pogorszeniu. Jeśli spożywasz alkohol, pamiętaj o uzupełnieniu odpowiednich witamin i minerałów.



Mária Šandalová
źródło: materiały prasowe / gymbeam