Powrót do klubów i siłowni | analiza rynku


Czy przyszłościowo model O2O (offline to online) zagości na dobre w klubach fitness?



  • Tak, bo analiza stałych danych dotyczących wieku, płci uczestników zajęć on line przed pandemią oraz w jej trakcie uświadomiła wielu właścicielom, że nowe rozwiązania on line przyciągają nowych użytkowników, nowe pokolenie klubowiczów. *Klub SATS w Skandynawii zanotował, że w pierwszych tygodniach po otwarciu klubów średnia wieku osób powracających do treningów to 26-35 lat.*

  • Tak, bo jeszcze w ubiegłym roku z raportów wynikało, że 80% użytkowników klubów fitness płacących za usługi, to nowa generacja Active (Generacja Z, Millenium wiek od 18-36r.ż), a 63% społeczeństwa już dziś to ludzie urodzeni po 1980r. Zatem Wasz przyszły klubowicz to średnia wieku 30 lat.** Czy masz ofertę dla nowego pokolenia „Netflixa”, „TikTok”?

  • Tak, bo ćwiczenia w domu stanowią uzupełnienie uczestnictwa w klubie fitness, aż 85% klubowiczów również ćwiczy w domu z czego 23% korzysta z aplikacji on line.**


Większość z nas zgodzi się z powyższymi faktami ale..... w rozmowach z właścicielami i menadżerami bardzo często słyszymy słowa i obawy: “klubowicze tak bardzo zakochają się w dobrych aplikacjach on line, że nie wrócą do mojego klubu” .

Dziś postanowiliśmy wesprzeć Cię wiedzą, która mamy nadzieje rozwieje Twoje obawy i pozwoli spojrzeć na te obiekcje z innej perspektywy. Otóż jedna z podstawowych teorii motywacji wg Maslowa z 1943r mówi o tym, że obok potrzeb fizjologicznych, potrzeb bezpieczeństwa mamy dużą potrzebę przynależności do grupy.



Tą grupą może być – rodzina, przyjaciele, praca, hobby....i klub fitness. Zatem klubowicze zawsze będą wracać do klubów fitness, do grupy, na zajęcia grupowe z żywym instruktorem bo to jest jedna z naszych potrzeb. Oczywiście w obecnej sytuacji jak zauważysz na zdjęciu ludzie będą potrzebowali mieć pewność, że bezpieczeństwo jest zachowane podczas wizyt w klubie i podczas zajęć grupowych. W niedalekiej przyszłości jednak, gdy wszystko wróci do normy warto zastanowić się co jest tak naprawdę źródłem Twoich obaw związanych z treningami on line.


O co potrzebujesz zadbać już dziś aby Twoi klubowicze czuli przynależność do Twojej grupy, do Twojego klubu, bez obawy, że odejdą z powodu aplikacji on line?


Oto 5 obszarów, którym warto się przyjrzeć przy odpowiedzi na powyższe pytania:


  1. Umiejętności instruktorów - czy mój zespół ma dostęp do edukacji, która pozwoli im rozwijać swoje kompetencje nastawione na komunikację w treningu grupowym? Dzięki temu masz pewność, że zespół jest zrozumiany i efektywnie nawiązuje oraz buduje więzi z klubowiczami.

  2. Twoje więzi z zespołem - czy Twój zespół czuje lojalność z Twoim klubem? Na ile w skali od 1 do 10 określisz dziś silne więzi współpracy z zespołem? Dzięki temu dowiesz się jak mocne są Twoje więzi z klubowiczami.

  3. Oferta usług - czy oferujesz zajęcia w oparciu o statystyki i dane dotyczące wieku, płci i preferencji lokalnego klubowicza oraz w oparciu o analizę potrzeb nowego klubowicza? Czy Twoja oferta sprawia, że ludzie są zmotywowani do częstego trenowania czy raczej skupiasz klubowiczów na tym co jest trendy ? Dzięki temu wiesz, że ludzie mają powód aby u Ciebie trenować często bo otrzymują to czego potrzebują czyli rezultaty.

  4. Obsługa klienta - czy Wasi klubowicze polecają innym Wasz klub? W jakim % Twoja sprzedaż do tej pory opierała się na poleceniach ? Dzięki temu upewniasz się, że jakość usług jaką prezentujesz do tej pory jest na wysokim poziomie i warta jest polecenia.

  5. Marketing - czy Twój marketing jest spójny z Waszymi wartościami? Czy używasz w komunikacji różnych narzędzi jak video, wizualizacja, zdjęcia - posty, dane liczbowe - raporty, badania - edukacja? Dzięki temu docierasz efektywnie do różnych odbiorców a więzi budujesz w oparciu o status eksperta.




źródło: Magdalena Konstańczak 
CX Les Mills Poland