Zła dieta zabija więcej ludzi niż papierosy.


Lepsze jedzenie mogłoby uratować przed przedwczesną śmiercią co piątą osobę na świecie – wynika z badań. Naukowcy wykazali, że nic nie zabija tak skutecznie, jak zła dieta.



Z powodu niezdrowego odżywiania przedwcześnie umiera 11 mln ludzi rocznie. Problemem jednak nie tyle jest śmieciowe jedzenie i cukier, co niedobór produktów pełnowartościowych, zawartych np. w warzywach, orzechach czy owocach. Jak się bowiem okazuje, można jeść dużo i mieć nadwagę, ale masowo umierać z niedożywienia – wynika z szerokiego badania „Global Burden of Disease”, które prowadzą naukowcy Health Metrics and Evaluation w Seattle.

Co nas zabija? Jak wskazują badacze, głównymi powodami przedwczesnych zgonów związanych ze złym odżywianiem są: atak serca, udar, cukrzyca typu II i nowotwór. Przyczyniają się one do co piątej śmierci nie ze starości. Statystyki różnią się w zależności od kraju: podczas gdy w jednym regionie zgon przyspiesza niedobór warzyw i owoców, w innym przeważa nadmiar soli. Obydwa czynniki w skali globalnej powodują połowę zgonów związanych z dietą oraz dwie trzecie niepełnosprawności. W sumie niedobory składników odżywczych i śmieciowe jedzenie są na pierwszym miejscu wśród zabójców. Wyprzedzają nawet papierosy. Co powinniśmy zmienić? Badania wykazują, że najlepiej odżywiają się mieszkańcy krajów śródziemnomorskich. Ich dieta bogata jest w warzywa, owoce, orzechy i warzywa strączkowe. Naukowcy wskazują jednak, że nawet wśród tych społeczności panują złe nawyki żywnościowe.


Dlatego naukowcy podkreślają, że powinno postawić się inny akcent w promowaniu zdrowego trybu życia. Do tej pory mówiono o negatywnych skutkach spożywania cukru, soli i tłuszczu. Obecnie zaleca się, by bardziej promować produkty, które zawierają potrzebne składniki odżywcze – samo ograniczenie spożywania hamburgerów i kremówek bowiem nie wystarczy.


Co to znaczy?

Zgodnie z rekomendacjami autorów obszernego i kompleksowego badania przede wszystkim powinniśmy spożywać mniej soli, czerwonego i przetworzonego mięsa oraz słodkich napojów. W to miejsce należy sięgać po pełnoziarniste pieczywo, owoce, warzywa, nasiona, orzechy oraz kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w owocach morza i rybach. Ponadto zaleca się picie więcej mleka i błonnika.


W zasadzie są to produkty, które od dwudziestu lat znajdują się na szczycie piramidy żywienia. Ale badania naukowców z Seattle dowiodły, że zdrowe odżywianie przestaje być stylem życia, a zaczyna być warunkiem przetrwania.